Sabtu, 13 Jun 2009

Teko sejak zaman Jepun







Teko pokok kelapak ni pemberian dari ibu mertuaku bila dia tahu hobi pelik menantu dia yang suka kumpul barang lama.Bila dia tunjuk dan pelawa aje,aku tak cakap apa dah..sukanya dalam hati.Diapun story la..masa Jepun masuk ke Tanah Melayu 1942,teko ni dah ada dalam simpananya.Memang lama sangat.
Sejak tu..bila balik rumah mertua mata aku mulalah melilau,pantang ada lemari,mulalah aku buka ,tengok apa kebenda ada di dalamnya.Ada lagi ke yang orangtua ni sorok dari aku..hehe..
Satu hari,aku melilau depan stor aku ternampak pulak satu teko dalam almari lama.Tanpa rasa malu,akupun bertanya,gerangan siapakah tuan punya teko itu.Rupanya,teko tu tutupnya pecah.Jadi aku rembat,pergi kedai apek,jumpa pulak tutup yang sepadan.
Set naga tu pulak,hadiah yang kakak ipar dapat masa kahwin 34 tahun dulu.tapi..tak pulak mertua pelawa aku.Berkenan tak sangga dah..kata orang Kedah.Apalagi..baru-baru ni aku keluarkan dari almari,terus cakap aku nak..Diapun terpaksa bagi..tapi tak bagi semua.Dia suruh tinggal teko besar dgn cawannya.Suami pun kutuk..tak malu minta barang mak dia.Kesimpulannya..hobi ini menggugat rasa maluku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan